De laatste loodjes

22 mei 2017 - O Pedrouzo, Spanje

Zo als elke ochtend vroeg op, en over de ontbijtjes genoeg geschreven.
In dit dorpje begind de zondag al vroeg.
Er is hier s,morgens 6 00 uur al markt,
Met voornamelijk jonge groente plantjes, is hier wel een goede markt voor ,wand de meeste mensen hier verbouwen hier zelf hun groente.
Even later ben ik het dorpje alweer uit.
Ik kom de km paal tegen die 69 km aanwijst naar santiago.
Ik loop nu door de ecaliptus wouden.
Is weer eens wat anders als een eikenbos.
Het zijn bomen die kaarsrecht zijn en waar de bast vanaf valt.
Maar ik zou niet weten of het hout ook ergens voor gebruikt kan worden. Ik zoek het nog wel eens uit.
De geur van de bomen ruikt aangenaam.
Later zag ik ook nog een zwembad kilometers verwijderd van de bewoonde wereld.
Misschien voor de pelgrims ik weet het niet,
Ondanks de warmte kon men mij niet verleiden om een verfrissende duik te nemen
De dag loopt alweer ten einde, het wordt weer tijd voor onderdak.
Even slapen en dan weer verder,het landschap wordt nu wat vlakker, de hevige klimpartijen worden minder.
En de weg naar santiago korter.
Alleen jammer dat bij de wegwijzers de afstand plaatjes er uit gebroken worden,
Worden mee genomen als souvenier, moet nu maar raden hoever het nog is.
Ik zie onderweg ook steeds meer herdenkings plekken waar pelgrims het begeven hebben, en dat zo vlak voor het einde.
Ik ben nu in pedrouzo aangeland.
Dus nog een etappe , en dan ben ik in santiago de compastella.
20 km en dan is de reis teneinde.
Dan heb ik m,n doel bereikt,dan is het over en uit.
Ik ben dan 33 dagen onderweg geweest.
Heb heel veel gezien, leuke gesprekken gehad.
Maar ook droevige verhalen aan gehoort.
Verhalen wat de mensen beweegt om de camino te doen.
Als ik thuis ben zal ik proberen daar een soort van dagboek van te maken.
Ik heb zelfs vanavond nog een poolse vriendenclub gesproken waarvan er een met spoed terug moest naar polen, haar zoon was op 23jarige leeftijd verongelukt.
Dus drama komt hier ook voor.
Ik sluit nu weer af,
Morgen is de dag dat ik op het grote plein in santiago sta,hoe zal ik mij voelen na zo,n tocht.
Ik wacht het af.
Ik ga plannen maken hoe ik weer thuis kom,
Weer naar VERA wand die mis ik toch ook
Ik ben haar dankbaar dat ze mij zoveel ruimte gegeven heb om deze wens in vervulling te laten gaan,en broers en zus die mij zelfs gesponserd hebben vrienden en familie, die met mij meeleefden.
Het is geweldig.
Een groet van harry.

1. Nico:
    22 mei 2017
    Ha die Harry. Wat een mooi verhaal en wat een bijzondere mensen ontmoet je onderweg. Nog 1 etappe en dan ben je er. Chapau hoor, ik zou het je niet nadoen. Geniet nog van het laatste gedeelte en rust daarna lekker uit bij je Vera.

Groeten Anneke en Nico
  2. Henrie:
    22 mei 2017
    Hoi Harry,

Mooie prestatie hoor.
    Goede reis de laatste dag. Geniet er van. Morgen is het volbracht.
  3. Eberhard Sr.:
    23 mei 2017
    Hallo broer, met bewondering heb ik je gevolgd, je hebt erg veel mooie dingen gezien
    en wat ik lees is het wel de moeite waard geweest, bijna 5 weken lopen is een hele tijd, en dat dan de vermoeidheid toeslaat is niet vreemd. Het gevoel is waarschijnlijk niet
    "de laatste loodjes" maar zonder verkleinwoord het laatste LOOD.
    Het lijkt een goed idee om een verslag te maken, want je bent een goed verteller dus misschien ook een goed schrijver. Nog een goede laatste (loodjes) dag dan naar huis en uitrusten. Groetjes en sterkte voor de laatste kilometers.
  4. Anne:
    23 mei 2017
    Leuk is dat de omgeving je zo gewaar wordt. Een foto van je schaduw, die je nooit verlaat. Mooi is dat hoor. In holland valt me dit nooit op, maar de camino laat je zoveel zien.
    Je verhalen zijn leuk te lezen Harry.
    Je bent er bijna.. gaat fantastisch zo. Succes die laatste kilometers.
    Groetjes
  5. Gre wijs:
    Goedemorgen Harry ,
    De laatste dag, veel beleefd en gezien wat een fantastisch gevoel moet dat geven op het plein je hebt het toch maar geflikt. We hebben erg genoten van de verhalen en de foto's
    Geniet van deze dag
    Groetjes Eberhard en Gre
  6. Ilse:
    23 mei 2017
    Lieve pap!! vandaag de kroon op het werk!! Je laatste dag als pelgrim onderweg naar santiago!! Geniet van je reis...Het liefst zou ik je persoonlijk zien aankomen op het plein...helaas is dat niet mogelijk.... Maar in gedachten ben ik bij je!!! Liefs ilse
  7. Ad van Antwerpen:
    23 mei 2017
    Succes voor het laatste stuk
  8. Annemarie:
    23 mei 2017
    De laatste loodjes Harry, top gedaan, wat zal jij veel beleefd hebben in de natuur.
    Natuur maakt je stil, de natuur is onze basis, wat mooi dat jij er zo van hebt kunnen genieten en wij van je mooie foto's. Harry succes met het laatste stukje, geniet er nog maar van.
    Gr Annemarie & Sjaak.
  9. Bob:
    16 juni 2017
    een beetje laat maar ik vindt het een hele prestatie van je ik vindt het tof dat je mijn colega was. Mooie Foto's leuke Verhalen Groetjes tot snel Bob