Van legidos naar leon

8 mei 2017 - León, Spanje

Ben weer vroeg op pad
De dorpjes waar ik langs loop die lijken allemaal wel verlaten. Ver van de dorpjes staat meestal een Kerkhof wat helemaal ommuurt is. Verder in het land zie ik ook onderaardse Huizen. Daar woonden De mensen 200 jaar geleden. In de zomer was Het is koel en in de winter was het warm maar armoede troef.
De armoede heerst nog steeds want als ik om me heen kijk en zie hoe de mensen wonen dan sta ik eigenlijk verbaasd dat ze zich hier kunnen handhaven staat er iets van een kas buiten, meestal gemaakt van afvalhout en plastic .er heerst hier momenteel ook een grote droogte. het heb de hele winter, hier nog niet geregend dus het land dat schreeuwt hier om water.
De rode aarde hier is hard als beton. De gewassen hier groeien nauwelijks de bomen waar ik langs loopt de Plataan zijn voor 20% uitgedroogd voor De Pelgrim is er natuurlijk mooi om je te lopen
Ik zag ook nog een mooi kerkje van een paar honderd jaar oud ergens zomaar midden in het land kilometers verwijderd van een dorp Hoe is het daar nou terecht komt Ik begrijp er niks van.
Ik kwam ook nog langs ruïnes overblijfselen uit een mooie tijd het is natuurlijk wel heel interessant om dat te bekijken.
Maar als ik in de bewoonde wereld Loop, dan is natuurlijk alles weer voor een pelgrim alles voor een pelgrim het viel mij zelfs op dat zelfs op de putdeksels de weg naar Santiago gewezen word.
Ik heb maar een regenbui gehad en die kwam van een wonderlijk genoeg van de zijkant maar er stond een oud kerkje waar ik tegen de muur schuilen zodat ik weer droog verder kon.
Het weer voor mij is natuurlijk perfect prachtige wolkenluchten prachtige vergezichten en als ik over een Heuvel kom en ik zie een stadje in de verte dan is het altijd nog anderhalf uit twee uur lopen Voordat ik aan de koffie ken.
Kwam ik nog een pelgrim tegen met een ezel zwaar bepakt met emmers zakken en weet ik wat allemaal Ik had het idee dat hij 5 jaar weg zou blijven maar goed ieder wat hij wil.
De rivieren waar ik langs loopt zijn bijna allemaal verdroogd een klein smal water stroompje zie je nog en dan moet het land het mee doen.
De stad Leon bereiken Ik kom over een zigzag brug te lopen wel een hele aparte uitvinding die foto's zullen hett laten zien.
De eerste nacht heb ik in Leon in een Herberg geslapen maar ik wil nog een dag hier blijven rusten even bijkomen van de lange wandeling een dag is geen rugzak op de benen strekken en mijzelf eens scheren en douchen.
Dus heb ik een eenpersoonskamer geboekt in een hostel speciaal voor Pelgrims.
Vanmorgen heb ik afscheid genomen van Tony Tony is met mij 14 dagen samen opgetrokken Hij heb een hotel geboekt parador het parador is een exclusief hotel Van het zestiende-eeuwse Klooster San Marcos Het is zeer luxueus en men zegt dat Pelgrims daarvoor een gereduceerde prijs een overnachting kunnen boeken wat voor mij is een eenpersoonskamer voor weinig al heel goed.
De stad Leon heb ongeveer 140000 inwoners het is een prachtige stad om doorheen te lopen Het is een levendige stad waar iedereen op straat leefd. Buitenhuis eet en allemaal door elkaar praten de Spanjaarden spreken wel allemaal op Volle geluidssterkte naar zo een stilte van de twee weken klinkt het wel hard in je oren.
En dan de beroemde kathedraal die heb ik natuurlijk van buiten en van binnen bekijken de buitenkant was gratis om te kijken maar de binnenkant kan je bekijken voor een vriendenprijs van de €6 hoog waarschijnlijk voor restauratie maar Wie zal het zeggen ik ben nu maar ik ben een keer in Leon dus dat moet ik natuurlijk niet missen want morgen ga ik weer op pad en wat er dan is dat is allemaal weer nieuw Ik krijg wel een hele zware week want ik moet erg hoog zijn van 800 meter naar 1500.

Over een week zal ik bij Cruz de Ferro aankomen dan heb ik het hoogste punt bereikt van de Camino en van daaruit ga ik iets dalende richting Santiago ik ben benieuwd Ik hoop dat ik het volhoud Ik wens je alle weer het beste tot mijn volgende verhaal.
Groetjes Harry

1. Mieke en Martien:
    8 mei 2017
    Hoi Harry, mooie berichten en mooie foto's stuur je door. Succes met het vervolg van je tocht. Groetjes M & M
  2. Eberhard:
    8 mei 2017
    Hoi Harry, vanmorgen dacht ik nog ,zou hij nog steeds wandelen? Dus wel, weer een mooi verhaal met mooie foto's petje af hoor Harry.
  3. Eberhard Sr.:
    8 mei 2017
    Hallo "pelgrim". Je ziet veel interessante dingen lees ik, en ook bouwwijzen die je niet
    verwacht in de 21e eeuw, maar bijzonder is het wel. Als ik lees over de afstanden en hoogte verschillen dan wordt ik al moe, en probeer me voor te stellen hoe het moet
    zijn om zo'n toch te maken. Veel kracht toegewenst met het vervolg van je tocht en volhouden doe je het zeker. Groetjes Map en Eberhard.
  4. Nico:
    8 mei 2017
    Ha die Harry. Ik lees je verslagen met veel interesse. Prachtig wat je allemaal meemaakt en ziet onderweg en natuurlijk ook de mooie mensen die je onderweg ontmoet. Ik neem mijn petje af voor de lange tocht waaraan je opnieuw bent begonnen. Hou vol, het gaat je zeker lukken. Wij duimen voor je. Groeten Anneke en Nico.
  5. Erna:
    9 mei 2017
    Hoi Harry ,mooi verhaal ,mooie foto's en blij dat t nog steeds goed gaat.Een rustdag is nooit weg ,even nieuwe krachten opdoen.groetjs Erna
  6. Anne:
    9 mei 2017
    Een mooi verhaal harry, alle indrukken maken de camino zo speciaal. Good luck met de tocht naar Santa Cruz, ook een bijzondere ervaring! Het gaat je goed zo. Groetjes Anne
  7. Annemarie:
    9 mei 2017
    Weer een mooi verhaal en foto's Harry, succes op de weg naar de top morgen' Groetjes Sjaak en Annemarie
  8. Ilse:
    10 mei 2017
    Hi pap! Mooi verhaal weer!!!! leuk om te lezen!!! Succes met je verdere tocht omhoog!!!!!! Liefs ilse
  9. Jos en Mirjam:
    10 mei 2017
    Hoi Harry, Wat heb je al weer veel meegemaakt en beleefd. Leuk hoor! Je komt natuurlijk allerlei soorten mensen tegen. Gaat het goed met je benen? Nog even volhouden en dan is Santiago in zicht. Groetjes Jos en Mirjam Wendy-Richard-Remco en onze Boris